Maandag 9 mei - Wandeling rond Cathedral Rock en bezoek aan Sedona

10 mei 2022 - Sedona, Arizona, Verenigde Staten

Via Cottonwood, Cornville en Village of Oak Creek reden we naar het Yavapai Vista Point. We hadden geluk: er was nog één plekje vrij op de parkeerplaats.

Vanaf daar maakten we een 13 km lange wandeling (450 m klimmen) rondom Cathedral Rock. Het was een zeer afwisselende wandeling met prachtige uitzichten op Cathedral Rock en de omliggende Red Rocks. Met geleidelijk klimmende paden en soms steile stukjes naar beneden. Over rotsen of over zand/gravel. Soms veel schaduw, soms weinig, maar wel steeds met een aangenaam windje. En net over de helft liep het pad een stukje langs een rivier. We zagen weer mooie bloemen en deze keer ook prachtige, grote gele vlinders.

We deden er inclusief foto- en eetpauzes 4,5 uur over.

Ook mountainbikers maakten gebruik van deze trail. Op sommige stukken niet voor te stellen, maar de bandensporen en krassen op de rotsen waren het bewijs. Dat verklaarde ook de noodzaak van een ingenieus “bike -repair-station” bij de trailhead.

Vanaf het Vista Point was het nog zo’n 8 km naar Rancho Sedona RV park, waar we rven na 15 uur ons campertje achteruit inparkeerden op een prachtig plekje. Na een koel drankje registreerden we ons bij de receptie. Gewapend met allerlei richtlijnen en instructies over wat wel moet en niet mag hier (èn de wifi code) kerrden we terug naar onze site, waar we even lekker luierden voordat we naar Down Town Sedona liepen, nog geen mile vanaf de camperplaats. De nabijheid van Sedona op loopafstand en de camping zelf, mooi verzorgd, veel groen, rustig, maakt Rancho Sedona RV wel echt een aanrader.

En dan Sedona. Tsja… Prachtig gelegen tussen de rode rotsen. Veel winkels, om veel geld uit te geven. De eerste winkel was direct een grote New Age winkel. Rondom Sedona zouden zich diverse energie punten bevinden, ze noemen ze hier “vortexes”.  Naast dus een complete spirituele “scene”, is het ook een luxe toeristenoord met dure huizen en hotels.

We liepen even door de TlaquePaque arts & shopping centre. In een Spaans-Mexicaanse stijl gebouwd, prachtig verzorgd met veel bloemen, azulejos en mediteraanse invloeden.

Daarna naar de doorgaande weg door “Uptown” (dus niet down town zoals ik eerder zei) Sedona. Naast sjieke restaurants kon je er ook voor een schappelijke prijs lekker eten vinden. Wij kozen voor een Mexicaans restaurant. Het eten was er heerlijk, de cocktails ook. Wel met een spiritueel tintje: het restaurant heette Don Diego, oftewel Zorro. Zorro zou hier in Sedona zijn geweest waar de spiritualiteit hem hielp om te herstellen van zijn verwondingen.

Na het eten (dat gaat altijd supersnel hier), liepen we nog wat winkeltjes in, het was tegen sluitingstijd, maar er waren er nog wat open. Daarna terug naar El Rancho. Totale wandelafstand was vandaag 18,5 km.