De Yellow Head Highway

20 juli 2014 - Clearwater, Canada

Vandaag hadden we een wat langere afstand voor de boeg, dus spraken we af dat we om half tien zouden vertrekken.
Dat lukte en na een tankstop in Jasper schoven we de Tete Jaune/ Yellowhead Highway (93) op. Al snel reden we Jasper National Park uit en Mount Robson Provincial Park in. De klok ging een uur terug, dus hadden we nòg meer tijd vandaag. Mount Robson is de hoogste berg van de Canadian Rockies. We stopten bij het visitor center, waar het uitzicht het beste was. Maar helaas voor ons was deze reus nog voor de helft gehuld in nevelen. Na een kop koffie was er iets meer te zien, maar de top bleef onzichtbaar.
De rest van de weg bleef het weer ook wisselvallig. Zon en regen wisselden elkaar af. Het gebied waar we doorheen reden was prachtig! Bergen, groene valleien, beekjes, watervallen, meren, bloemen... Adembenemend mooi. 
Op de weg, ondanks het feit dat het zondag was, veel vrachtverkeer en vaak met bijzondere lading. Lange buizen bijvoorbeeld, allemaal voor de olievelden. Er werd niet zachtjes gereden en soms ook tamelijk gevaarlijk ingehaald.
Wat betreft het wisselvallige weer hadden wij mazzel. We stopten in Valemount, waar we bet plaatselijke streekmuseum bezochten. Daar waren allerlei voorwerpen verzameld. Buiten was er een schaftwagen, en een spoorwegonderhoudsfiets. Binnen een modelspoorbaantje dat ook door het toilet reed. Er was een ingerichte trappershut en een slaapkamer en er waren oude schoolspullen. Zo ook de voorschriften voor onderwijzers en onderwijzeressen. De laatsten moesten bijvoorbeeld "minstens 2 petticoats dragen". Er waren naaispullen, keukenspullen, ski's, sneeuwschoenen, houthakkerskleding en buiten ouderwetse kettingzagen en brandblussers. Al met al een bonte verzameling, maar echt héél leuk om dit te zien.
We konden in de zon een boterham eten en daarna het laatste stuk aanvangen. Ook nu weer regen en zon, maar eenmaal aangekomen op de campground in Clearwater,  bij Well's Grey Provincial Park, won de zon!
Tijd om te zwemmen, te douchen in een echte douche in plaats van in de camper en een keer een was te doen. Evren vond eindelijk Alex, een jongen uit haar vriendengroep die met zijn ouders nagenoeg dezelfde reis maakt, maar telkens precies een dag voor ons ergens was.
Vanavond kookten Albert en Walter... We aten bij fastfoodketen A&C. Allemaal net wat verser en echter dan bij de mcDonalds, zo luidde ons eindoordeel. 
Daarna ging Evren nog zwemmen, werd er gemidgetgolft door Sandra, Boudewijn en Evie en wat gerommeld door de rest. Evren ging daarna chillen met Alex, de rest ging keezen en de reislogger bijwerken.

 

Foto’s

1 Reactie

  1. Buurman Herman:
    21 juli 2014
    Hier mooi en zeer warm weer. Nederland nog steeds in shock door de vliegramp. Het is dan wel fijn om er ver weg van te zijn. Ik wens jullie ook warmer weer toe. Juffrouw Jan nog steeds nukkig en bang voor Tommie. Groetjes Annemarie en Herman