Stampede!!

11 juli 2014 - Calgary, Canada

Na een verkwikkende nacht(best fris ook, dus lekker onder de dekens), konden we rustig wakker worden en ontbijten.
Om half twaalf stapten we in de shuttlebus naar de Galgary Stampede ("the greatest outdoor show on earth"). En inderdaad, het was overweldigend. Uiteindelijk draait het bij de Stampede om de rodeo's en de agrarische jaarmarkt. Eromheen echter is een gigantische kermis gemaakt, vol spectaculaire attracties en (vr)eetstalletjes. We liepen rond, aten wat, zagen een hondenshow, een showband trad op, we liepen langs prijskoeien en -paarden, namen de skytrain, deden een rondje in de zweefmolen (hoog of laag) en bezochten de Indian Village, waar in kleurrijke traditionele kleding gedanst werd door de First Nations. Als klap op de vuurpijl (letterlijk) hebben we tickets gekocht voor de evening show at the Grand Stand, de grote tribune bij het rodeo terrein. Daar zagen we de spectaculaire chuckwagonraces: 4 chuckwagons, met ieder 4 paarden ervoor en nog 2 bijrijders op aparte paarden. Per race (heat) dus 24 paarden. Na de start moeten ze eerst een achtje rijden om twee "zandzakken", die daarbij niet mogen omvallen. Vanuit die acht was het zaak om op een goede positie te komen voor de rest van de race, over een afstand van. Een gemiddelde race werd in minder dan anderhalve minuut gereden.
De races vinden elke avond plaats, waarbij team steeds op een andere startpositie begint. Uiteindelijk is er een finale en het prijzengeld liegt er niet om: $1.500.000.
Maar ook elke dag zijn prijzen, want vanavond kreeg iemand een GMC (grote auto) mee naar huis.
De avond begon met het volkslied en tussen de heats door werden allerlei mensen geëerd en herdacht. 
Na afloop volgde een afwisselende show van een uur met muziek, dans, acrobatiek en clownerie. En tijdens de finale was er een geweldig vuurwerk! Wij vonden het heel bijzonder om mee te maken!
Toen we om half twaalf weer buiten stonden was de kermis nog in volle gang, maar wij moesten ons haasten voor de bus terug. Het was ook mooi geweest voor vandaag.
Tegen 1 uur lagen we op bed en we sliepen vrijwel meteen.
Galgary zelf hebben we niet kunnen zien. Dat bewaren we voor een volgende keer...

Foto’s