Terug in Oregon

12 augustus 2019 - Rockaway Beach, Oregon, Verenigde Staten

Maandag 12 augustus

Eindelijk een goede ochtend om pancakes te bakken: op tijd wakker, geen haast, niet te warm... Al snel lag er een stapeltje heerlijke pancakes, waar we samen van smulden.

Daarna toch weer vlot op pad, deze charmante KOA achterlatend, verder langs de hw 101. Bij Ilwaco sloegen we af naar Cape Disappointment, waar we naar de lighthouse liepen en daar een mooi uitzicht hadden over de monding van de Columbia River. Vervolgens weer even Noordwaarts, over de 103. Even voorbij Longbeach namen we Cranberry road en konden we zo het strand oprijden, wat we bijna voor onszelf hadden, zo rustig. Aan het weer lag het niet, de zon scheen, het was heerlijk. We aten een broodje en liepen een beetje langs het water, waar het vol lag met gesneuvelde krabben, kelp en een enkel kwalletje.

Na deze heerlijk rustige lunch gingen we via de weg langs de baaikant van het schiereiland weer terug naar de 101. Fort Columbia, in het gelijknamige Statepark, was onze laatste stop in Washington. Ook daar bijna uitgestorven.

We staken de Columbia River over, reden Oregon in en daar was het even gedaan met de rust. Drukker op de weg, met name rond Seaside en Cannonbeach. Het RV- resort daar was vol. We hadden onze zinnen gezet op Nehalem Statepark, maar helaas... vol. Ook een volgende poging, via het volgen van een bordje langs de weg was vol. Op de kaart zagen we nog twee campgrounds meer landinwaarts. De eerste was alleen day use, de volgende was 10 mile verder. Na wat discussie, waar is de kans groter, wat als we weer terug moeten rijden, waagden we het erop. De route erheen was leuk, een kronkelend weggetje langs de Nehalem River. De camping zelf was geen camping, maar een vage offroad weg, die zelfs voor dispersed kamperen niet aantrekkelijk was. Er zou sprake zijn van Nehalem Falls (zo heette deze “campground”), maar ook van een weg die na 4 mile niet meer toegankelijk was door flooding...

Hmmm, beetje jammer... Toch maar terug, de 101 weer op.

Dat hadden we beter meteen kunnen doen! Soms weet je het ook niet van tevoren, maar het kwam goed! Een klein eindje verder, aan de Nehalem Bay, min of meer tegenover het Statepark,  vlakbij Brighton (Rockaway Beach), vonden we de Jetty Fishery boat marina and RV park. Gewoon langs de 101. En er was nog plek zat! Naast RV-sites was er ook een tentgedeelte. En daartussen in een bootlaunch, een steiger met eigen boten, waarin je mee kon op crabfishing tochten, een restaurantje waar crab, clams en oysters werden bereid en verkocht, en ook kon je vers gevangen en deels schoongemaakte krab/seafood kopen om thuis verder te bereiden. Alles heel kleinschalig, maar wel doorlopend bezocht...

De camping was aan het strand van de baai, een strook zand, wat wetland en een “dijk” van rotsblokken. We hadden heerlijk uitzicht, de zon scheen nog, dus daar gingen we eerst maar eens van genieten.  We scharrelden nog wat op het “strandje”, zagen een american eagle vliegen en konden eten met uitzicht. Alweer een prachtige avond!