Vrijdag 10 augustus, een mormonentempel en shoppen; bezoek aan Salt Lake City

10 augustus 2012 - Fruit Heights, Utah, Verenigde Staten

Na een warme nacht, waarin we wel goed hebben geslapen, vertrokken we na het ontbijt met 1 camper naar Salt Lake City. We parkeerden op Capitol Hill, bij  the Utah State Building. Vandaar liepen we naar beneden, naar Temple Square. Een prachtig onderhouden plein, met kleurige bloemperken, fonteinen en bronzen beelden, met daarom alle gebouwen die van belang zijn voor het Mormoonse geloof, waarvan Salt Lake City zo'n beetje de hoofdstad is. Ook het huis van mormonenleider
Brigham Young, the Beehive, bevond zich op dit plein.

Ongeveer tegenover Templesquare, stond nog een tempel: een gigantisch, nieuw winkelcentrum,  Vity Creek Center! Dit gloednieuwe, prachtige, overdekte en heerlijk koele winkelparadijs, vol vijvers, fonteinen en mooie planten, bracht de shoppers onder ons in een staat van vervoering. Halleluja, Let us shop!! Zelfs de ongelovigen lieten zich meenemen, zodat we,  na een korte onderbreking op de foodcourt, aan het eind van de middag met een aantal volle tassen terugliepen naar de camper. Uiteraard hebben we daarvoor wel een aantal dollars moeten offeren aan de god van deze kerk.
Terug bij Cherry Hill namen we nog even een duik in het kleine badje. De bedoeling was om 's avonds een slice pizza te halen, na de lunch van de middag was dat wel genoeg. Toen we zover waren was de pizzakraam echter dicht. Daarom werd het noodgedwongen alweer frites...
We aten binnen, want er trok een onweersbuitje over. Daarna was het heerlijk fris en konden we nog lekker lang buiten zitten om te kezen (voor degenen die hiervan schrikken; dat is een spel!!). Op de achtergrond de klanken van the concert on the hill, dat elke vrijdag-  en zaterdagavond wordt aangeboden, met medewerking van de Church of Jesus Christ of Latter Day Saints , oftewel de Mormoonse kerk, zoals heel veel (gratis) activiteiten die hier in de buurt worden georganiseerd.
De Mormoonse kerk is een heel grote, goed georganiseerde, machtige en waarschijnlijk ook rijke instantie. Volgens de boekjes is zo'n 70% van de inwoners van Utah aanhanger van dit geloof. Dat is best veel en ik weet ook niet in welke mate zij dit praktiseren.  Wereldwijd zijn er miljoenen aanhangers.
Het concert klonk in ieder geval goed. Veel viool en fiddle, afwisselend klassiek,  poppy en folk. Jytte en Evren gingen na het eerste spel een kijkje nemen. Het bleken een paar heel jonge kinderen te zijn die, onder begeleiding van een orkestband,  zeer goed viool speelden.
Op de camping was het inmiddels nog veel drukker (weekend?). Complete hockeyteams, grote families, op vaste plaatsen of als tentkampeerders, en hier en daar iemand met een rental camper zoals wij. Niet veel Europeanen dus en we hebben hier tot nu toe, ook geen Nederlands gehoord, best bijzonder...
Het is hier gezellig, mensen maken vuurtjes, kletsen, eten samen, spelen samen. Natuurlijk is er, nu het drukker is, wat meer rumoer, maar dat is zeker niet hinderlijk of a-sociaal. De toiletgebouwen zijn wel overbelast. Zeker na de regenbui van eerder op de avond zijn ze niet meer fris. En dan is 1 keer per dag schoonmaken echt te weinig. Gelukkig kunnen wij dan altijd nog in de camper douchen en naar het toilet.

We maakten geen afspraken over een tijd om op te staan en ook geen planning. We laten de zaterdag gewoon over ons heen komen...