Zaterdag 18 augustus, van Wahweap naar Virgin, bij Zion National Park

18 augustus 2012 - Virgin, Utah, Verenigde Staten

Na een ontbijt in de camper, in gezelschap van een woestijnhaas (we noemden hem Klaas) die ook vlakbij zat te ontbijten,  vertrokken naar Virgin, voor ons laatste shotje natuur. Na de twee overnachtingen in Virgin, nabij Zion National Park, resten ons dan nog 3 nachten in Las Vegas, alvorens we weer naar huis gaan.
Het eerste stuk van de route vandaag, over US Highway 89 is bekend, omdat we hier 2 dagen geleden ook hebben gereden, vlak langs de Vermilion Cliffs van Grand Staircase Escalante Nt. Monument. Na het passeren van Kanab hebben we een stop gepland bij de Corel Pink Sand Dunes. Bij de Mount Carmel Junction slaan we dan de State Highway 9 op, ook bekend als Mount Carmel Highway en verderop Zion Park Boulevard.
De Coral Pink Sanddunes, een kleine zandverstuiving van inderdaad roze zand, leverden ons een aantal mooie fotomomenten op. Ook al zijn ze niet zo hoog en uitgestrekt als de Imperial Sanddunes die we zagen op weg naar San Diego, de kleur was zeker bijzonder!
Vrij vlot nadat we de Sanddunes achter ons hadden gelaten, kwamen we bij de Mount Carmel Junction en draaiden we de State Highway 9 op. Het was een prachtige route! De scherpe, puntige, rode en witte rotsen van Zion National Park, waarvan we al snel de grens passeerden, contrasteerden met de rijke begroeiing van zowel loof- als naaldbomen. Wat het plaatje nog net iets mooier maakt, is dat men hier ook het asfalt rood heeft gekleurd, door er gesteente van de rotsen aan toe te voegen.
Omdat wij een grote auto reden moesten we extra betalen voor de tunnel waar we door moesten. Op het moment dat er campers doorgaan, houden ze tegemoet komend verkeer tegen, zodat je in her midden van de tunnel kunt rijden.
Na de tunnel volgden een groot aantal haarspeldbochten, met een magnifiek uitzicht. De weg kruist vervolgens de parkweg. Uit alle info hadden we inmiddels begrepen dat die gedurende de zomermaanden niet toegankelijk was voor eigen auto's . Er reden shuttlebussen door het park. Als de parkeerruimte bij het kruispunt of her visitor center vol is, kun je ook in Springdale parkeren en de Springdale shuttle nemen. Beide bussen rijden zeer regelmatig. Maar dat was voor morgen, vandaag reden we door.
We kwamen achtereenvolgens door  Springdale en Rockville, supertoeristische dorpjes, maar netjes en snoezig en met veel fris groen. Na Rockville werd het asfalt weer grijs en het landschap aan weerszijden van de weg weer droger. De Virgin River stroomde hier wel, maar er werd geen gebruik van gemaakt voor irrigatie. Wij moesten nog zo'n 15 km naar onze campground en waren benieuwd wat we konden verwachten. Gelukkig zagen we dat het  voor het plaatsje Virgin weer wat groener werd. En in dat groen lag ook Zion River Resort, een prachtige, goed onderhouden campground, met gras en bomen die voor schaduw zorgden. Ook hier weer een fire ring voor je kampvuur of je barbecue. Verder keurige douches en toiletten en... Een heerlijk zwembad. We hadden een plekje aan de Virgin River gekregen. Nou ja, bij een soort van dijkje en als je daarop stond (mocht eigenlijk niet, maar iedereen deed dat) kon je een chocoladebruine stroom zien langskomen, door het midden van een brede bedding, die dus aan weerszijden gedeeltelijk droog stond. Je kon via een officieel trapje ook bij de oever komen.
Na wat te hebben gegeten (we hadden nog wat pizza van gisteren) was dat de plek waar wij de rest van de middag te vinden waren. Heerlijk verfrissend, boekje erbij en genieten maar.
's Avonds genoten we van heerlijke zalm, op de barbecue gemaakt en bespraken we het programma voor de volgende dag. In ieder geval wilden we redelijk op tijd op staan, om zo de ergste hitte te vermijden.