Vrijdag 3 augustus, naar Yellowstone National Park

3 augustus 2012 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Vandaag vertrokken we om door te rijden naar de meest noordelijke plek van onze reis en ook wel een beetje de plek waar we heel er naar uit hebben gekeken om er te komen: Yellowstone National Park. We zouden daar drie nachten midden in het park staan en daarna nog twee nachten net buiten het park, bij de west entrance.

We reden via de zuidelijke ingang het park binnen. Al heel snel, want Grand Teton en Yellowstone liggen min of meer tegen elkaar aan en zijn beiden onderdeel van het zgn. " Greater Yellowstone" ecosysteem.
Omdat het toch wel bijzonder was om hier te zijn, gingen we eerst op de foto bij het bord. Net als vele anderen, want we moesten er voor in de rij staan.

We reden verder, via de oostkant van de onderste "loop". De parkwegen door Yellowstone, die je heel eenvoudig langs alle hoogtepunten leiden, vormen samen een 8-je, twee rondjes of "loops" dus.
Al vrij snel stonden we stil bij de eerste rookpluim uit de grond, een fumarole. Bij een fumarole is het water al verdampt voor het boven de grond komt. Yellowstone zit vol met dergelijke thermische bezienswaardigheden, in feite ligt het park in een krater die is ontstaan na een (aantal) vulkaanuitbarsting(-en).
We stopten nog een aantal keer en waren verbaasd over het feit dat het landschap zo verschilde met dat van Grand Teton, al liggen de parken bijna tegen elkaar aan. Sterker nog, de komende dagen zouden we merken dat het landschap binnen het park na iedere bocht plotseling weer heel anders kon zijn. Wat een bijzonder gebied!
Aangekomen bij de campground, waar we vooraf een verklaring moesten ondertekenen dat we op de hoogte waren van de aanwezigheid van beren en dus van het eventuele gevaar, installeerden we ons en trokken we een extra laagje kleren aan, want het was hier toch echt te fris voor alleen een hemdje en een korte broek. Volgens de mevrouw bij de receptie zou het wel weer wat warmer worden, de komende dagen. " first it was too hot here and now  it is too cold". Wij vonden het prima, liever iets te fris (en wel droog), dan tegen de 40 graden. Vervolgens gingen we lunchen, terwijl ondertussen de eerste was in de machine ging, bij de laundry service.

Na de boterham liepen we naar Fishing Bridge. Een mooie brug met een houten constructie (je voelde hem trillen als er auto's over heen reden) waar al een hele tijd niet meer gevist mag worden, maar waar de mensen vroeger letterlijk schouder aan schouder stonden met hun hengels. Inmiddels heeft men begrepen dat de brug over de Yellowstone River, vlak na het punt waar deze uit Yellowstone Lake stoomt, zich precies boven het paai- en broedgebied van de Cutthrought Trout bevindt, waardoor deze soort hier bijna uitgestorven was. Na het visverbod breidde hun aantal zich weer uit en daarmee kwamen ook andere soorten dieren weer terug, zoal bijvoorbeeld de Amerikaanse Pelikaan. En die zagen we dan ook vanaf de brug.

Op de terugweg deden we wat boodschappen in de winkel naast de camping. Daarna ging Boudewijn pannenkoeken bakken en werd er ondertussen nog eea gewassen.

Na een avondwandelingetje namen we de plannen door voor de volgende dag. Inmiddels was het nog veel kouder geworden! We hadden de afgelopen weken de temperaturen op onze reisbestemmingen een beetje gevolgd en dachten dat het in Teton het koudst zou zijn, maar voor vandaag ging dat niet op. Het was hier beslist nog kouder, brrr. Maar wel droog en heel helder en de dekens waren warm en anders was er nog de kachel.
Vlug ons warme bedje in dus...

1. Sylvia Huijsmans:
    10 augustus 2012
    Donderdag (gisteren) 9 augustus ineens 7 dagen ontvangen, begonnen met lezen. Fantastisch Yellowstone en leuk die foto's.
    Van het weekend ga ik weg en ga verder lezen vanaf maandag.
    Jullie horen nog van mij. Geniet me volle teugen,liefs Sylvia.